måndag 29 mars 2010

Hur räcker man till egentligen?

Jag funderar mycket över hur man ska göra för att räcka till för alla tre barnen - Storan som är 5,5 år, Lillan 3 år och Pytte som är 5 månader. Hur i hela friden går det till?

Jag har ständigt dåligt samvete över att minst en av dem kommer i skymundan. Storan allra mest, hon är ju så självgående, men när hon väl behöver mig så finns jag inte där, för jag hinner inte. Lillan behöver mamma JÄTTEMYCKET just nu, men mamma hinner inte med, för Pytte behöver ju mamma allra mest. Och mamma går sönder lite inombords varje gång önskemålen krockar och det egentligen slutar med att ingen får det hon eller han behöver.

Och värst är väl det faktum att jag skulle hinna med dem alla tre lite bättre om jag la om mina prioriteringar - i huvudsak om jag minskade tiden framför datorn. Fast det skulle ju vara detsamma som att kapa en stor del av mitt sociala liv :(

Knivig situation! Fast egentligen är det ju solklart. Barnen är bara små just nu, jag måste ge dem det de behöver. Alla tre. Snart har jag ett skolbarn, och innan jag vet ordet av har de antagligen flyttat hemifrån hela gänget :)

Så. Hur ska jag få ork och kraft att möta varje barn och fylla dem med mammakärlek och förhoppningsvis insikt om hur älskade de är? Hur ska jag hjälpa dem att utveckla sin självkänsla och sitt självförtroende? Och hur ska jag egentligen göra?

2 kommentarer:

  1. Du kan väl tala berätta om du kommer på lösningen på det där.
    Nä men, allvarligt så är du i mina ögon en toppenmamma som verkar orka så mycket och är så duktig, du är lite av min förebild.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Tack! Vad roligt att få vara en förebild. Så känner man sig ju väldigt sällan!!!

    SvaraRadera