fredag 7 maj 2010

Men, hur gör man då???

Hur gör man egentligen för att hinna med att fördjupa sig i bön, bibelstudium och samtal kring tron? Hur gör du som läser det här inlägget? Berätta alla era bästa knep!

Just nu är jag föräldraledig, och då går det ju an. Hemgruppen och kyrkbesöken blir ett trevligt avbrott i en annars ganska monoton tillvaro. Bön går fint att ägna sig åt medan jag ammar och ändå sitter ner i hyfsat lugn och ro, och det gör jag ju typ trettio gånger per dygn, så det finns tid. Läsa bibeln gör jag varje dag, åtminstone den text som är analyserad i Bibeln idag, men ofta lite mer (just nu läser jag Moseböckerna, spännande värre...) Pratar om tron gör jag däremot sällan. Jag känner inte så många troende irl, och jag vågar inte ställa dumma frågor :) Dessutom känns ofta mina analyser för futtiga och förvirrade för att berätta för någon...

Men. Hur hinner man när det vanliga livet med familj, hem, jobb, dagis/skola, skjutsningar och lämningar tar upp all tid? Jag har till januari på mig att fundera på det. Men berätta gärna hur du gör!

1 kommentar:

  1. Denna fråga är den ständigt närvarande i mitt liv, hur hinner man? Hur jag löst det har varierat genom de olika faserna i livet. Just nu är det en utmaning igen, när jag har lite för mycket att göra...
    Kristna har i alla tider ägnat sig åt morgonbön och/eller kvällsbön och där tror jag det finns en nyckel. Alltså att hitta en ganska fast tid som passar för andaktslivet med bibel och bön. För mig funkar det bäst sent på kvällen eftersom jag är så morgontrött och frugan går i säng före mig. Jag brukar också ta bönepromenader, som gärna kan kombineras med ett ärende till ICA. Och jag försöker ta en längre stund varje vecka när jag studerar något särskilt i Bibeln.

    När det gäller det goda samtalet så har jag haft förmånen att ha haft olika personer runt omkring som jag kunnat prata med. Det är lättare att komma djupare med en person än i grupp...

    Förutom detta har jag läst massor med böcker, där mina tankar fått utmanas och brytas mot författarens. Det är också ett sorts inre samtal(om man är lite introvert som jag i alla fall) Jag kan gärna ge tips på böcker om det är nåt särskilt du är intresserad av.

    SvaraRadera